fbpx
Energiedrankjes
Gezondheid

Waarom energiedrankjes niet de beste remedie zijn tegen vermoeidheid

60% van de jongeren drinkt energiedrank. Dat blijkt uit onderzoek van de VUB bij jongeren tussen de 12 en 18 jaar. Ben jij zo’n student die al wel eens naar energiedrankjes grijpt tijdens het studeren of tijdens de eerste les van de ochtend? Daar let je best mee op. Een overmatig gebruik van energiedrankjes kan er namelijk voor zorgen dat je net vermoeider bent. Wij geven enkele tips mee hoe je die vermoeidheid beter kan bestrijden.

Energiedrankjes hebben het imago van toverdrankjes te zijn. Je drinkt er eentje en je voelt je prompt wakkerder en productiever. Dit effect is echter tijdelijk, en zodra het uitgewerkt is ben je vaak nog vermoeider dan ervoor.

Opeenstapeling van cafeïne

In heel wat voedingsmiddelen zit cafeïne. Niet enkel in energiedrankjes en koffie, maar natuurlijk ook in cola en ijsthee en zelfs in chocolade vind je een flinke dosis terug. Energiedrankjes zijn dan ook extra gevaarlijk als je ze gebruikt in combinatie met deze andere cafeïnehoudende voedingsmiddelen. Of in combinatie met alcohol.

Hoeveel cafeïne is ongezond?

Kinderen onder de 13 jaar drinken best helemaal geen energiedrank. Vanaf 13 jaar kan maximaal één energiedrankje per dag, indien er die dag geen andere middelen worden gebruikt die ook cafeïne bevatten. Daarnaast kan je best geen lange periodes dagelijks een energiedrankje consumeren, maar enkel wanneer het echt nodig is. Wanneer je moet studeren voor een moeilijk examen, bijvoorbeeld.

De risico’s

Wanneer je teveel energiedrank gebruikt of dit vaak gebruikt in combinatie met alcohol, kan je last krijgen van slapeloosheid of uitdroging. Verder kan je te maken krijgen met een verhoogde bloeddruk en hartkloppingen. Bij een extreem grote hoeveelheid cafeïne kan je zelfs overlijden, maar dit komt gelukkig niet vaak voor. Een ander probleem met energiedrankjes, is het suikergehalte. Net zoals andere frisdranken kunnen dergelijke drankjes dus zorgen voor overgewicht.

Wat kan je dan wel doen tegen de vermoeidheid? 7 tips:

  1. Vermijd stress. Maak bewust tijd vrij in je agenda voor ontspanning.
  2. Zorg dat je aan 7,5 tot 8 uur slaap komt. Tieners hebben zelfs 9 uur slaap nodig.
  3. Probeer ’s avonds een uur voor het slapen gaan je smartphone links te laten liggen. Het licht van schermen (televisie, smartphone of pc) zorgt er namelijk voor dat je minder slaaphormoon aanmaakt.
  4. Zorg voor regelmaat en routine. Uit onderzoek blijkt dat dat veel minder energie kost.
  5. Beweeg minstens drie dagen per week gedurende 30 minuten. Dat kan je goedkoop doen dankzij je sportpremie van De Voorzorg.
  6. Eet zo gezond mogelijk. Een vitaminetekort kan vermoeidheid in de hand werken.
  7. Zorg voor voldoende licht in huis. In de donkere wintermaanden maak je namelijk minder vitamine D aan. Je kan speciale therapielampen kopen die zorgen voor extra vitamine D.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tips & tricks op jouw maat?

Nieuwe blogposts met tips & tricks, events & wedstrijden
maandelijks in je mailbox?

Whoop whoop! Je bent ingeschreven!

Oepss, er ging iets mis. Probeer later nog eens.

Ik ga akkoord met het privacybeleid van Op Eigen Benen Staan (lees het op www.oebs.be) en ben 16 jaar of ouder