fbpx
Heb jij een goed slaapritueel?
Gezondheid

Heb jij een goed slaapritueel?

Benieuwd of jij een sleeping beauty bent of dat je slaapritueel wel wat opgesmukt kan worden? Lees dan snel verder én krijg meteen enkele tips mee om het beste uit je nachtrust te halen.

Waarom je best geen dutjes doet …

Doe jij ook regelmatig een dutje? Je bent niet alleen. 38% van de studenten doet het regelmatig om de vermoeidheid te bestrijden. Onze slaapexpert geeft echter aan dat korte dutjes overdag enkel werken wanneer je een normaal slaappatroon hebt, zoniet kunnen dutjes je slaapritueel nog meer verstoren.

tired sleep GIF-downsized.gif

Nachtje doordoen = koffie of redbull?

Cafeïne enkel slecht als je het na 18u drinkt? Think again. Ook cafeïne is moordend voor je slaapritueel. Slechts 36% van de studenten die overdag koffie of energiedrank gebruiken voelen zich ’s morgens meestal uitgerust, tegenover het gemiddelde van 41%.

Wake Up Coffee GIF by good-morning-downsized.gif

De hele nacht Tinderen?

Maar liefst 56% van de jongeren ligt te Whatsapp’en, Instagrammen of te Tinderen voor het slapengaan. Ook zij scoren onder het gemiddelde wat betreft zich uitgerust voelen ’s morgens. #zombiemode! En als zombie ga je je match niet tegenkomen … Misschien toch maar eens kiezen voor een boek?

book GIF-downsized.gif

Geen goed slaapritueel? Ontdek 5 tips van slaapexperte Vera De Groof

  1. Vermijd opwindende tv-programma’s, computerspelletjes, internet … net voor het slapengaan. Laat die bingesessie Game of Thrones voor het slapengaan dus maar beter.
  2. Zorg dat er vanuit je bed geen klok of wekker te zien is als je slecht slaapt. Kijken hoe laat het is als je wakker ligt maakt je zenuwachtig.
  3. Het heeft meestal geen zin om in bed te blijven als je lang wakker ligt. Sta dan even op, doe iets geestdodends zoals de scheurkalender op het toilet lezen en ga pas terug naar bed als je je weer slaperig voelt.
  4. ’s Avonds een warm bad kan ook helpen: niet alleen very relaxing, maar ook de temperatuur werkt slaapbevorderend.
  5. Beweeg voldoende overdag, maar vermijd zware fysieke inspanningen voor het slapengaan. Nog even oefenen voor die marathon om 22u is dus geen topidee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tips & tricks op jouw maat?

Nieuwe blogposts met tips & tricks, events & wedstrijden
maandelijks in je mailbox?

Whoop whoop! Je bent ingeschreven!

Oepss, er ging iets mis. Probeer later nog eens.

Ik ga akkoord met het privacybeleid van Op Eigen Benen Staan (lees het op www.oebs.be) en ben 16 jaar of ouder