Een kater zonder alcohol? Hello jetlag!
Gezondheid

Een kater zonder alcohol? Hello jetlag!

Wanneer je een verre reis maakt en verschillende tijdzones doorkruist kan je wel eens last hebben van een jetlag. Je biologische klok is dan helemaal ontregeld. Lees hier onze tips om een jetlag te voorkomen of behandelen.

jetlag

Het gaat niet om de lengte van je vlucht, maar de hoeveelheid tijdzones die je doorkruist en in welke richting je vliegt. Vlieg je richting de Verenigde Staten, dan heb je veel minder last van je jetlag dan wanneer je naar Azië vliegt. Vlieg je naar Zuid-Afrika, dan heb je meestal geen jetlag.

What’s going on?

Wat gebeurt er met je lichaam bij een jetlag? Dit verschilt per persoon maar kan bestaan uit:

  • Vermoeidheid
  • Slapeloosheid
  • Verlies van eetlust of juist heel erge honger
  • Sufheid
  • Maagklachten en misselijkheid
  • Hoofdpijn
  • Veel zweten

Denk maar aan een zware kater na een avondje stappen.

hangover

Oorzaak

Wanneer we naar een andere tijdzone vliegen, heeft ons lichaam het moeilijk om zich hier onmiddellijk aan aan te passen. Of je nu naar west of oost vliegt, je lichaam blijft nog steeds werken op Belgische tijd.

Je zult ongetwijfeld al hebben gehoord van de biologische klok. Dat is een 24-uurs cyclus waarbij een klein deel van onze hersenen werkt als een wekker om verschillende lichaamsfuncties te activeren zoals slaap, honger en dorst. Zien we de zon opkomen of ondergaan, geven onze hersenen dit door aan ons lichaam om zich hiervoor klaar te maken. Is dit veel vroeger of later dan normaal, dan ontstaat er een jetlag.

klok

Voorkomen is beter dan …

Maar hoe voorkom je dan een jetlag?

  • Geen alcohol voor, tijdens en na de vlucht. Alcohol droogt je lichaam uit en verstoort je slaap (je slaapt minder diep)
  • Net zoals alcohol, drink je best ook geen cafeïnehoudende dranken
  • Drink veel water tijdens de vlucht. In het vliegtuig is de luchtdruk lager waardoor de kans op uitdroging groter is
  • Bij het aan boord gaan: zet je polshorloge gelijk met de tijd van je bestemming

Wanneer je aangekomen bent op je bestemming is het belangrijk dat je je biologische klok gaat versnellen of vertragen . Dit is afhankelijk van naar welke richting je bent gevlogen:

  • Naar het westen: je biologische klok versnellen. Probeer zoveel mogelijk in fel licht en actief te blijven. Ga zo laat mogelijk naar bed en maak de slaapkamer zo donker mogelijk. Het duurt ongeveer een halve dag per tijdzone om je biologische klok aan te passen aan de lokale tijd.
  • Naar het oosten: je biologische klok vertragen. Schemering en duisternis is hierbij belangrijk. Draag daarom zoveel mogelijk een zonnebril. Je biologische klok aanpassen duurt hierbij wel langer. Reken hiervoor een ganse dag per tijdzone.

Probeer niet toe te geven aan de vermoeidheid, maar probeer te slapen op de normale tijdstippen. Probeer wel op het vliegtuig je ogen te sluiten. Good flight!

flight

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tips & tricks op jouw maat?

Nieuwe blogposts met tips & tricks, events & wedstrijden
maandelijks in je mailbox?

Whoop whoop! Je bent ingeschreven!

Oepss, er ging iets mis. Probeer later nog eens.

Op Eigen Benen Staan will use the information you provide on this form to be in touch with you and to provide updates and marketing.