Hoe gebruik je LinkedIn?
LinkedIn is een gratis online sociaal netwerk gericht op professionals. Op mensen die werken dus. En daarin verschilt het van andere online vriendennetwerken. Met andere woorden: je gebruikt het dus voornamelijk voor professionele doeleinden. Het is de plaats waar recruiters en werkzoekenden elkaar dikwijls vinden.
Welke mogelijkheden biedt LinkedIn?
Je persoonlijk profiel is je digitale visitekaartje
Je kan je LinkedIn-profiel inzetten als je visitekaartje. Zorg dat mensen je zien zoals jij wil dat ze je professioneel zien. Maak een goede samenvatting van wie jij bent en waarvoor je staat. LinkedIn is bijvoorbeeld niet bedoeld om foto’s van jezelf op een zeilboot te posten. Tenzij dat natuurlijk met je professionele bezigheden te maken heeft.
Heb geen schrik om in je eerste zinnen te vermelden: ‘op zoek naar een nieuwe uitdaging’, ‘beschikbaar’, … Het klinkt ongelofelijk cliché maar recruiters zoeken hier wel op.
Maak jezelf zichtbaar
Bombardeer jezelf tot expert in je vakgebied door goede, informatieve en professionele content via je pagina te verspreiden. Verpak informatie in een verhaal dat jij brengt. Door aan storytelling te doen, wek je de interesse van bezoekers op je profiel. Ligt het schrijven je niet echt? Je kan altijd blogs, opiniestukken of artikels delen. Vergeet er dan wel niet je eigen opinie bij te vermelden. Als je een ‘platte’ tekst deelt, zoek dan even een foto die je erbij kan posten. We moeten je niet meer uitleggen dat dat meer aanspreekt. Vergeet ook niet je concullega’s in het oog te houden. Zo ben je mee met de veranderingen die zich voordoen in jouw sector.
Houd je profiel up to date
Wil je je profiel optimaal benutten, hou het zeker up-to-date. Vermeld elke opleiding en opdracht of job die je voltooid hebt. Vraag ook regelmatig om aanbevelingen van anderen. Dat geeft een goede indruk wanneer er zich opportuniteiten voordoen. Post regelmatig iets uit je werksfeer.
Werk of geen werk, LinkedIn blijft interessant
LinkedIn is al lang niet meer het kanaal voor alleen werkzoekenden en recruiters. Het platform biedt zoveel meer kansen. Je kan er onder andere kennis op doen over sales, marketing, communicatie, HR en zoveel meer.
LinkedIn kan je gebruiken om jezelf te profileren. Het kan je professioneel wel degelijk vooruit helpen. Net zoals Tinder een platform is waar je op zoek kan gaan naar een lief, is LinkedIn een platform waar je misschien wel de uitdaging van je leven vindt.