9 tips om beter te slapen

In samenwerking met

Heb jij als student soms een slaaptekort? Je bent niet de enige. Wel 25 % van de studenten kampt met een slaapprobleem. Dat blijkt uit onderzoek van Universiteit Gent en de Vlaamse overheid. Maar geen nood. Een slaapprobleem kan je heel simpel verhelpen. We helpen je alvast op weg met deze 9 tips. 

Porno kijken voor het slapengaan? Dat doe je beter niet

Je sociale media op je smartphone nog even checken voor je gaat slapen. Of nog een aflevering kijken op Netflix. Het is zo verleidelijk. Maar al deze schermen produceren ‘blauw licht’. Dat licht zorgt ervoor dat je hersenen denken dat het nog dag is, waardoor je minder moe wordt. Je blijft dus langer wakker. 

P.s. Wist je dat er brillen bestaan om je ogen te beschermen tegen dit blauw licht? De Brilba(a)r verkoopt deze Be[scherm]brillen tegen een zacht prijsje.
Klik hier voor meer info.

Vermijd blauw licht

Vermijd de (avond)sigaret

Dat roken niet goed voor je gezondheid is, hoeven we je al niet meer te vertellen. Daarnaast kan nicotine ervoor zorgen dat je ’s avonds niet kan slapen. Van een lage dosis voel je je even ontspannen, maar bij een hogere dosis stijgt je hartslag en bloeddruk. Je lichaam wordt dus geactiveerd. 

roken

Las een piekermoment in

Lig jij ook soms ’s nachts te malen over wat je de volgende dag moet doen of wanneer je met problemen zit? Dan kan het voor jou wel nuttig zijn om een piekermoment in te lassen. Neem dagelijks 20 minuten de tijd om alles op te schrijven waarover je aan het nadenken bent. Zo zal je ook meer rust in je hoofd ervaren wanneer je in bed ligt. 

piekermoment

Borrel berekend

Een slaapmutsje om in slaap te vallen klinkt soms verleidelijk. Alcohol doet je wel sneller inslapen, maar een borrel verstoort je REM-slaap. Hierdoor slaap je minder goed. Wil je toch iets drinken? Beperk dit dan tot 2 glazen, ruim voor het slapengaan. 

borrel berekend

Vermijd late-night snacks

Iets zwaar eten in de laatste uren voor het slapengaan is niet goed voor je slaapkwaliteit. Maar gaan slapen met een lege maag is ook niet zo goed. Best eet je dan nog een lichte snack zoals een yoghurt of een stuk fruit.

vermijd late night snacks

Lang leve de powernaps

Een kleine powernap kan je terug meer energie geven. Maar let op dat je niet te lang slaapt. Als je middagdutje te lang is, bestaat de kans dat je in je diepe slaap terechtkomt en je je suf voelt wanneer je wakker wordt. Lees ‘ns zeker dit artikel over middagdutjes.

powernap

Beweeg voldoende doorheen de dag

En daarmee bedoelen we niet noodzakelijk gaan joggen of zwemmen. Een stevige wandeling, yoga of een fietstochtje zijn al voldoende. Let wel op dat je niet gaat sporten net voor je gaat slapen. Dan ben je nog te alert om de slaap te kunnen vatten.

Beweeg voldoende

Investeer in een goede slaapkamer

We slapen beter in een omgeving waarin we ons comfortabel voelen. Een ordelijke kamer die regelmatig verlucht wordt is ideaal voor een betere nachtrust. Investeer daarnaast in een goed bed , afgestemd op jouw slaapbehoeften. Zo recupereert je lichaam optimaal van wat je overdag doet. 

investeer in een goede slaapkamer

Op de hoogte blijven?

Wil je meer tips & tricks ontvangen en graag op de hoogte blijven van toekomstige acties en evenementen van Op Eigen Benen Staan?
Schrijf je dan hier in voor de maandelijkse nieuwsbrief.

Powered by Flexmail