fbpx
Gezondheid

Blijf niet zitten met buikpijn

Heb je regelmatig last van buikpijn of een opgeblazen gevoel? Dan lijd je mogelijk aan het prikkelbaredarmsyndroom (PDS). De oorzaak van de ziekte is niet bekend. Gelukkig zijn er wel enkele dingen die je kan doen om het leven met PDS draaglijker te maken.

Het prikkelbaredarmsyndroom is een relatief veelvoorkomende ziekte. Toch blijft het vaak lange tijd onopgemerkt. Herken jij enkele van onderstaande symptomen? Dan is een onderzoek bij de arts misschien geen slecht idee.

Symptomen

  • buikpijn of opgeblazen gevoel in de buik
  • inconsequente stoelgang qua regelmaat of vastheid (soms diarree, soms hard)
  • slijm in de stoelgang
  • het gevoel dat je vaak naar het toilet moet

Hoe wordt de diagnose gesteld?

Bij klachten van regelmatige buikpijn zal de arts je eerst uitgebreid bevragen. Vaak komt de dokter daar al heel wat mee te weten. Als de patiënt ook regelmatig diarree heeft, kan het nuttig zijn om een bloedonderzoek te doen om gluten- of lactoseintolerantie uit te sluiten.

In sommige gevallen is een darmonderzoek aangewezen om onstekingen of kankers uit te sluiten.

Verlichting van de klachten in het dagelijks leven

Bepaalde voedingsmiddelen uit je voedingspatroon schrappen of minderen kan vaak de klachten al sterk verminderen. Een diëtist kan je hierbij begeleiden. Denk bijvoorbeeld aan cafëine of vette voeding. Ook voldoende beweging heeft een positieve invloed, omdat het de passage van lucht en stoelgang in de darm versnelt en zo de symptomen vermindert.

Zorg ook voor voldoende ontspanning. Stress zorgt voor heel wat gezondheidsklachten en maakt ook je prikkelbaredarmsymptomen erger. Ontdek wat jou helpt ontspannen: met je alpaca wandelen, yoga, een blokje om …

FODMAP-dieet

Aan mensen met prikkelbare darmen wordt vaak aangeraden om de FODMAP-koolhydraten uit het voedingspatroon te schrappen. Dat zijn bepaalde koolhydraten die in de dikke darm gisten en buikpijn veroorzaken. De FODMAP-koolhydraten vind je in graanproducten, champignons, peulvruchten, zoetstoffen, bepaald fruit en groenten (bv. appel, peer, pruim, kool, ui, asperges … ), probiotica, sommige yoghurts en honing.

Een arts kan ook medicatie voorschrijven om de klachten te verminderen. Deze hebben helaas een wisselend effect en werken niet bij iedereen optimaal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tips & tricks op jouw maat?

Nieuwe blogposts met tips & tricks, events & wedstrijden
maandelijks in je mailbox?

Whoop whoop! Je bent ingeschreven!

Oepss, er ging iets mis. Probeer later nog eens.

Ik ga akkoord met het privacybeleid van Op Eigen Benen Staan (lees het op www.oebs.be) en ben 16 jaar of ouder